Borcu qaytarmaq özünü
xilas etməkdir.
Bu gün insanlar bir-birlərinə kömək etməyə
səy edirlər. Bizim cəmiyyətimizdə sanki belə bir ümidsizlik var ki, mənim kiməsə
kömək etməyimdə heç bir xeyir olmur. Məsələn mən bu yaxınlarda Türkiyədə oldum.
Orada insanlar bir-birlərinə kömək edirlər. Bir-birlərinə əl tuturlar.
Etibarlılıq prinsipi qorunub saxlanılır. Hər hansısa bir iş qurmaq istəyənə
dövlət səviyyəsində və ictimai səviyyədə, qeyri-hökümət təşkilatları, özəl iş
adamları birləşib birlikdə yeni işləmək istəyənə kömək edirlər. Bizdə isə
etibarlılıq qorunub saxlanılmır. Hətta iş o yerə çatır ki, Türkiyə kimi böyük
bir ölkədə azərbaycanlıların etibarsız çıxdığının şahidi olursan. Mən bunun belə
olduğunu demirəm. Mən Azərbaycan vətəndaşı kimi, azərbaycanlı kimi öz vətəndaşlarımızı
daha etibarlı, daha güvənli bilirəm və müxtəlif ölkələrdə səfərlərdə olanda bunları
qeyd edirəm. Lakin bəzən hansısa azərbaycanlının səhv hərəkətini eşidəndə görəndə
bunu gizlətmək, örtmək istəyirəm. Çünki tarixən bizdə belə etibarsızlıq
olmayıb. Bizim o qədər zəngin torpağımız, suyumuz, saysız-hesabsız nemətlərimiz
vardır ki, hansısa etibarı qorumayanın bir vəfasızlığını bizə yaraşdırmıram.
Bizdə o qədər insanlar dəyişiblər ki,
yeni iş quran şəxsə kömək etmək istəyi az olur. Səbəbi də etibarın
doğrudulmamasıdır. Axı nəyə görə biz bir imkanlı şəxsdən borca bir işi həyata
keçirmək üçün müəyən məbləğ alıb, daha sonra özünə qaytarmayaq!? Burada cavab
üçün alternativlər çoxdur. Bu hər bir insanın öz daxili aləmindən gələn
yanaşmadır. Özünün öz qarşısında, onu yaradan uca Rəbbi qarşısında olan məsuliyyətidir.
Bəzi insanlar özlərini elə həddə çatdırırlar ki, nəinki özləri öz Rəbbləri
(yaradanları) qarşısında məsuliyyətini hiss etmirlər, eyni zamanda özləri
qarşısında belə məsuliyyət hiss etmək istəmirlər. Bu səbəbdən də bizdə imkanlı
insanlar kasıb insanların bir çoxuna maddi dəstək durmağa çəkinirlər. Nəticədə
verdikləri borcun qaytarılmaması, borcun gecikdirilməsi insanlarda
yardımlaşmanın güclənməsini azaldır. Belə olduqda isə işsizlərin sayı çoxalır.
Az bir qrup zəngin, çox qrupar isə kasıb vəziyyətə düşürlər.
Kiməsə maddi dəstək durmaq, ona kömək
etmək, öz malından, pulundan borc vermək uca Allahın zənginlərə əmridir. Allah
təala Qurani Kərimin bir çox surələrində və ayələrində borc verməyi xeyirli əməl,
yaxşı əməl, savab iş görmək kimi bizə bildirir. Məsələn, borc vermək haqqında
olan bir çox ayələrdən birində uca Allah buyurur ki, “Kimdir o kəs ki, Allah
yolunda könül xoşluğu ilə borc versin, O da onun əvəzini qat-qat (birə on, yaxud
birə yeddi yüz) artırsın?! Onu həm də çox qiymətli bir mükafat (Cənnət) gözləyir!”
(əl-Hədid (Dəmir) surəsi, 11). Başqa bir ayədə belə buyurur: “Şübhəsiz ki, sədəqə
verən kişi və qadınlar, Allah yolunda gözəl (könül xoşluğu ilə) borc verənlər
üçün (əməllərinin savabı) qat-qat artırılacaqdır. Onları həm də cox qiymətli
bir mükafat (Cənnət) gözləyir!” (əl-Hədid (Dəmir) surəsi, 11). Digər ayədə belə
buyurur: “Əgər Allaha (Allah yolunda) gözəl (könül xoşluğu ilə) bir borc versəniz,
(Allah) sizin üçün onun əvəzini qat-qat artırar və sizi bağışlayar. Allah qədirbiləndir,
həlimdir!” (ət-Təğabun (Qarşılıqlı aldanma) surəsi, 17).
Bütün bu və ya digər Quran ayələrində
uca Allah zənginlərin öz mallarından kasıblara borc verməyi əmr edir. Allaha və
axirət gününə iman edən zənginlər Allahın onlara verdiyi xəzinələrdən çox
hallarda bağışlayırlar, çox hallarda isə Allaha inandıqları üçün borc verirlər.
Beləliklə də onlar böyük bir xeyirə nail olurlar. Ancaq bundan çox hallarda
imanı zəif olan, borcun məsuliyyətini hiss etməyən müsəlmanlar, ayrı-ayrı şəxslər
zəngindən aldıqları malı qənimət kimi bilib vaxtında borclarını qaytarmırlar.
Ola bilər ki, borcu alanın hal-hazırda borcunu qaytarmağa imkanı olmasın. Təəssüf
edirik ki, çox hallarda imkanları olduqları halda borclarını vaxtlı-vaxtında öz
sahiblərinə qaytarmırlar. Bunun nəticəsində də bir çox problemlər, narazılıqlar
ortaya çıxır. Ən yaxın qohumlar arasında narazılıqlar doğur, düşmənçilik
yaranmasına səbəb olur. Bu heç də yaxşı hal deyildir.
Uca Allah zənginlərə borc verməyi əmr
etdiyi kimi kasıblara da borcu vaxtında qaytarmağı əmr edir. Borcu vaxtında
qaytarmamaq özü borc aldığın şəxsə zülm etməyin deməkdir. Allah təala borc verənə
buyurur ki, borcunu yazsın, borcu götürənə isə borcunu vaxtında qaytarmağı əmr
edir. Gəlin səbrlə bu ayəni oxuyaq: “Ey iman gətirənlər! Müəyyən müddətə
bir-birinə borc verib aldıqda, onu yazın! Bunu (bu sənədi) aranızda bir nəfər
katib ədalətlə yazsın! Katib gərək Allahın öyrətdiyi kimi yazmaqdan boyun
qaçırmasın, yazsın! Borclu olan şəxs borcunu söyləyərək (deyə-deyə) yazdırsın və
Rəbbi olan Allahdan qorxaraq ondan (borcdan) bir şey əskiltməsin. Əgər borclu
ağılsız və zəifdirsə (qoca və ya uşaqdırsa), yaxud söyləməyə qadir deyilsə, o
zaman gərək onun (əvəzinə) vəkili ədalətlə deyib (borcu) yazdırsın. Öz
adamlarınızdan iki kişini də şahid tutun! Əgər iki kişi olmazsa, razı olduğunuz
bir kişi ilə iki qadının şəhadəti kifayətdir. Əgər (qadınlardan) biri (şəhadəti)
unudarsa, o birisi onun yadına salsın. Şahidlər (bu işə) dəvət olunduqları
zaman boyun qaçırmasınlar. Az və ya çox olmasına baxmayaraq, borcu öz vaxtına qədər
(nə müddətə verilmiş olduğunu) yazmağa ərinməyin! Sizin bu işiniz Allah yanında
daha ədalətli, şahidlik üçün daha düzgün və şübhəyə düşməməniz üçün haqqa daha
yaxındır. Lakin aranızda həmişə dövr edən aşkar (nəğd) ticarət zamanı onu
yazmamağınız sizin üçün günah deyildir. (Hər halda) alış-veriş etdiyiniz vaxt
şahid tutun! Ancaq katibə və şahidə zərər yetirilməsin. Əgər zərər yetirsəniz, əlbəttə,
bu sizin üçün pis işdir. Allahdan qorxun! Allah (ehtiyacınız olan şeyləri) sizə
öyrədir. Allah bütün işləri biləndir!” (Bəqərə surəsi 282). Bu ayədə uca Allah
çox ciddi şəkildə borc alana xəbərdarlıq edir ki, borcunu vaxtında qaytarsın və
borc aldığı şəxsə zülm etməsin. Allah təala
zənginə borc verdiyi adama müəyyən müddət güzəşt etməsini əmr edir, eyni
zamanda borc alan şəxsə borcunu vaxtında və ədalətlə geri qaytarmasını ona
bildirir. Borcu vaxtında ödəmək hər bir vicdanlı şəxsin vicdan borcudur. Borcu
ödəməmək həm borc aldığın şəxsə həm də yalnız özünə zərərdir.
Borcu vaxtında ödəməyəndə artıq sənin
özünə olan zülmün odur ki, bir daha sənə borc verən olmur. Digər tərəfdən
kiminsə malını haqsız yerə yemiş olursan. Başqa bir tərəfdən şeytana qapı açıb
yaxın münasibətdə olduğun insanlarla öz aranda düşmənçiliyə səbəb olursan.
Borclu olmaq çox təhlükəlidir. Allah təala Öz haqlarını bağışlaya bilər, amma
borclu qaldığın şəxsin haqqını sənə bağışlamayacaq. Həmin şəxs, borclu qaldığın
şəxs sənə haqqını halal etməmiş sən Qiyamət gününün sorğu-sualından xilas olub
Cənnətə daxil ola bilməzsən. Bu məsələ o qədər ciddidir ki, Allah Rəsulu səlləllahu
aleyhi və səlləm borcu olub, borclu vəziyyətdə ölənə cənazə namazı qılmırdı.
Allah Rəsulunun dövründə bir şəxs vəfat edir. Allah Rəsulu yanında olan səhabələrdən
soruşur ki, bu adamın borcu var idimi? Səhabələr buyururlar ki, bəli borcu var
idi. Onda Allah Rəsulu ona cənazə namazı qılmır. Bunu görən digər səhabə
buyurur ki, onun borcunu mən ödəyəcəyəm. Belə dedikdən sonra Allah Rəsulu cənazə
namazını qılır. Cənazə dəfn olunanın səhəri günü Allah Rəsulu borcu ödəməyi öz
üzərinə götürən səhabədən soruşur ki, müsəlman qardaşının borcunu ödədinmi? Səhabə
cavab verir ki, bu gün ödəyə bilmədi, səhər ödəyəcək. Beləliklə Allah Rəsulu üç
gün ard-arda eyni sualı borcu ödəyəcək səhabəyə verir. Üçüncü gün səhabə deyir
ki, Ya Rəsulullah borcu ödədim. Allah Rəsulu buyurur ki, hə bax indi qardaşının
cənazəsi soyudu, borcdan xilas oldu. Artıq qəbirdə əzabdan xilas oldu. Allahın
peyğəmbəri heç vaxt borcu olana cənazə namazı qılmazdı. Həmçinin digər ölən şəxsin
həyatda sağ qalan yaxınlarına deyərdi ki, onun borcunu ödəsinlər. Çünki borclu
ölən insanı qəbir sıxır, həm də daha sonra Qiyamət günü diriləndə borclu vəziyyətdə
Allahın hüzuruna gəlir. Allah təala öz haqqını bağışlasa da borc verənin
haqqını borclu olandan alıb özünə qaytardıqdan sonra bağışlayır. Çalışmaq
lazımdır ki, Allah tərəfindən bağışlanmaq üçün vaxtında borcları öz sahiblərinə
qaytaraq ki, Allah təala da bizim günahlarımızı bağışlasın! Allah təala borclu
olan bütün müsəlmanları borcdan xilas etsin və bizlərin hamımızı borca düşməkdən
qorusun! Amin!
Əkrəm Həsənov (ilahiyyatçı, ilahiyyat
üzrə doktorluq ərəfəsində).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder